Thursday 19 April 2012

Bacalah Wahai Si Ibu dan Si Bapa





Dalam menempuhi hidup yang serba moden ini. Ramai ibu bapa yang lupa untuk mendidik anak-anak mereka dengan betul. Macam mana dengan betul yang saya maksudkan? Didikan agama yang sempurna.. Ada di antara anak-anak muda sekarang yang tidak diajar bersembahyang pun.. Tidak hairanlah apabila masalah sosial di kalangan remaja sekarang ni semakin membimbangkan.. Semakin rumit.. Apa puncanya? Bagi saya punca utama adalah mak dan ayah...


Memang ibu dan bapa yang bagus, dan dicemburui ramai ibu bapa yang lain. Apabila berjaya menghantar anak-anak ke sekolah yang bagus-bagus. Pendidikan yang mantap dan hebat. Ibu Bapa boleh tersenyum dan sentiasa kembang hidung dengan pandangan dan pujian terhadap anaknya. Tapi mereka lupa, mereka lupa akan siap yang mencipta mereka. Siapa yang menjadikan anaknya berjaya. Didikan agama sudah diletakkan di tempat yang kedua. Asalkan tahu sembahyang dan kenal Quran sudah cukup.. Inilah sifat orang kita sekarang..
Saya Ambil satu situasi, Cuba bayangkan wahai ibu dan ayah, apabila kau mati satu hari nanti. Perbezaan orang lain dan anakmu yang memandikan mayatmu... Jika anakmu sendiri pastilah akan disiramkan kau dengan perlahan-lahan, setiap titisan air yang jatuh ke atas jasadmu dinilai dan dihitung dengan kasih dan sayang... jari jemarimu disapu dengan lembut. Mengingatkan mereka akan jasa-jasamu di eaktu hidup mu... Berbeza orang lain yang memandikanmu.. Mereka mungkin agak kasar dan keras. Kerna yang penting bagi mereka, mereka telah selesai menjalankan tanggungjawab. Atau mendapat ganjaran bagi yang diupah..
Apabila anakmu yang mengimamkanmu.. Akan lebih khusyuk dan sempurna doa untukmu.. Akan lebih terasa akan kehilanganmu merupakan satu kehilanagan yang besar..


Jika di akhirat nanti, anakmu akan boleh mengheretmu ke neraka, dan anakmu itu jugalah yang boleh mengheretmu ke syurga.. Semua di atas hasil didikanmu. Janganlah biarkan anakmu memalukan kamu ketika di depan Allah nanti... Akhir kata, Hayatilah hadis Nabi yang berbunyi:
'Apabila matinya anak Adam, akan terputuslah segala amalannya kecuali tiga perkara- sedekah Jariah, doa anak yang soleh dan ilmu yang bermanfaat...' Wallaua'lam



No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...