Monday 16 April 2012

Permulaan Mempelajari Perubatan Islam

Ketika itu, aku  masih di Tahun ke-3 di Universiti Sains Islam Malaysia. aku wat part time berniaga sate bersama dengan dua orang kawan aku. Kerana kesempitan wang, aku terpakse mengorbankan masa berpenat-lelah mencari rezeki luaran. Jika semata-mata mengharapkan duit Pinjaman PTPTN, memang tidak mencukupi. Tambahan lagi, aku bukanlah anak orang yang berada seperti orang lain, boleh dapat duit tiap bulan dari ibu dan bapa.
Malam itu, habis berniaga sate, aku bersama kawan-kawan melepaskan letih di sebuah Restoran berdekatan. Kebetulan jugak ketika itu, aku ada masalah keluarga. Ayah pula sedang sakit. Usus dia pecah. Ketika rancak berborak, datang seorang abang, membawa handset memberitahu ada sesuatu yang mahu dia tunjukkan. Dia pun menunjukkan satu video yang bagi aku agak pelik. tak pernah aku menonton video sebegitu. Video tentang pagar diri. Dihati kami masing-masing terlintas bahawa ini ilmu jin, tipu dan sebagainya. Namun setelah diterangkan dengan teliti akhirnya baru aku faham.
Selepas hampir beberapa jam kami berbincang, abang itu terus pulang. Entah kenapa selepas aku melihat video itu, dan mendengar penjelasan abang tu, hatiku berbisik 'aku mesti belajar ilmu ni'..
Alhamdulillah segalanya dipermudahkan. selang beberapa malam selepas itu, aku bersama kawan aku dipermudahkan untuk mempelajari ilmu tu sehingga sekarang.
Banyak yang aku pelajari sehingga ke hari ini. Pada permulaan, niatku ambil ilmu ni hanyalah untuk menjadi kuat dan boleh berubat semata-mata. Rupanya ada yang lagi penting. Taqwa.. Inilah yang aku dapat. Selepas aku, seorang demi seorang kawan-kawan menyusul untuk belajar ilmu ini. Setiap malam kami lebih didedahkan dengan perbincangan masalah Ummat. Mempelajari Tafsir Al-Quran, dan Fardhu Ain. Sedikit demi sedikit pintu hati ini terbuka. Terbuka untuk mencari sinar hidayah Allah. Baru aku faham erti kehidupan seorang manusia. Manusia adalah hamba dan khalifah pada Allah.. Alhamdulillah, aku rasa tenang. Disamping aku dapat menolong orang, aku juga dapat mendekatkan diri pada Allah. Terima kasih Allah kerna masih memberi ruang kepada hambaMu yang hina ini.
Hari demi hari aku faham, apa matlamat sebenarnya ilmu ni dan perubatan islam yang lain. Bukan sekadar berubat semata-mata, tapi apa yang penting, dakwah...
Dengan ilmu ni sekurang-kurangnya aku dapat menarik orang yang pada asalnya tak solat, lagha, mengejar dunia semata-mata sama macam mana aku dahulu, kembali ke pangkal jalan. InsyaAllah selagi mana aku masih bernafas aku akan cuba menyambung tugas Rasulullah Sallallahua'laihiwasallam iaitu berdakwah .
Wallahua'lam..

2 comments:

kolej desa jati sem 7. said...

alhamdulillah.. moga saya juga dapat sekuat ini.. tapi sekrg akak msih bergelut dgn mslh sama.. doakan supya cept tiba ms sembuhnya.. n syukran penah tlg akak dulu..

Admin said...

Ye ke kak??
Bersabar ye... Jin dan syaitan sudah diberi lesen yang besar untuk menggoda manusia.. mereka takkan putus asa... Pe yang saya boleh katakan, banyakkan berzikir dan berdoa.. Buangkan perasaan takut pada makhluk.. Tingkatkan takut pada Allah.. Kalau nak buat rawatan bagitau saya

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...