Wednesday 9 May 2012

Mati!!!!






Setiap yang bernyawa pasti akan merasai mati. Jika kita seorang yang takut mati, kita akan mati, suka mati kita akan mati, tak nak mati tetap akan mati. Tiada apa yang kekal di dunia ini. Namun sejauh manakah ingatnya kita pada mati? Dalam satu hadis Rasulullah mengingatkan melalui sabdanya “Perbanyakkanlah mengingati akan sesuatu yang memisahkan ni’mat yaitu mati”. Allah Taa'la berfirman: “Dimanapun kamu berada, kematian akan mendapatkan kamu, walaupun kamu berada di dalam benteng yang tinggi dan kukuh” (QS. 4 An nisa : 78).
Cuba kita fikirkan sejenak. Cuba kita renungkan, di dalam kehidupan kita sekarang semuanya membawa kita kepada melupakan mati? sedarkah?
Dalam aspek kehidupan kita, apakah yang membawa kita mengingati mati? televisyen? Hiburan yang melampau, Sukan, internet, pekerjaan, wang, wanita, kuasa, pangkat merupakan penghalang kita untuk mengingati mati. Benarlah Rasulullah pada ketika dahulu pernah bersabda:
Daripada Tsauban r.a. berkata: Rasulullah saw. bersabda; "Hampir tiba suata masa di mana bangsa-bangsa dun seluruh dunia akan datang mengerumuni kamu bagaikan orang­orang yang hendak makan mengerumuni talam hidangan mereka". Maka salah seorang sahabat bertanya  "Apakah dari kerana kami sedikit pada hari itu?" Nabi saw. menjawab, "Bahkan kanu pada hart itu banyak sekali, tetapi kanu umpama buih di waktu banjir, dan Allah akan mencabut rasa gerun terhadap kamu dari hati musuh-musuh kamu, dan Allah akan mencampakkan ke dalam hati kamu penyakit 'wahan"'.
S
eorang sahabat bertanya, "Apakah wahan itu hai Rasulullah?" Nabi kita nenjawab, "Cinta pada dunia dan takut pada mati".
Cuba kita kembali pula kepada sejarah. Bagaimana Umat Islam dahulu mampu menjadi kuat dan ditakuti musuh? Ini kerana matlamat mereka adalah mati. Mereka berperang untuk mati syahid. Kerna mereka yakin dengan janji Allah. Tidak hairanlah mereka mampu menewaskan musuh-musuh walaupun musuh-musuh ketika itu sangat ramai.FIKIRKANLAH...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...