Friday 18 May 2012

Syurga Yang Di Salah Erti...

Salam sejahtera... 




Syurga... Inilah matlamat Orang Islam... jika ditanya kepada sesiapapun, pasti akan mahu ke syurga... Tanyalah kepada si penghisap dadah, si peminum arak, si kaki perempuan... syurga... itulah jawapan mereka... Namun cuba kita berfikir sejenak... Adakah syurga itu tempat yang mudah untuk kita... Ada sesetengah orang berkata: ' Ala rileksla, masuk neraka pun nanti masuk syurga jugak...', ' kalau semua masuk syurga sapa yang nak masuk neraka? ', dan macam-macam lagi persepsi masyarakat Islam kita pada hari ini...
Firman Allah.. ':


 وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ وَيَتَعَدَّ حُدُودَهُ يُدْخِلْهُ نَارًا خَالِدًا فِيهَا وَلَهُ عَذَابٌ مُهِينٌ
 Dan  barangsiapa yang mendurhakai Allah dan rasulnya dan melanggar ketentuan-ketentuannya, nescaya Allah memasukkannya ke dalam api neraka sedang ia kekal didalamnya dan baginya siksa yang menghinakan.
 فَكَانَ عَاقِبَتَهُمَا أَنَّهُمَا فِي النَّارِ خَالِدَيْنِ فِيهَا وَذَلِكَ جَزَاءُ الظَّالِمِينَ
 Maka adalah kesudahan keduanya, bahwa sesungguhnya keduanya (masuk) ke dalam neraka, mereka kekal didalamnya. Demikianlah balasan orang-orang yang zalim.

Memang mustahil seseorang yang melanggar perintah Allah boleh ke syurga.. Ini bagi orang yang tak sembahyang.. NAmun bagi yang sudah bersembahyang... Ada yang lengkap solat jemaahnya ke masjid, juga meletakkan syurga di tempat yang rendah. Kenapa? kerna bagi mereka apa yang mereka buat hanyalah untuk diri sendiri... Biarlah orang tak solat... yang penting aku jaga diri aku... Cuba kita fikir di dalam hati, apa tujuan kita dilahirkan? apa tugas kita di bumi Allah ini? adakah hanya untuk melepaskan diri sendiri sahaja? cukupkah amalan kita?
Firman Allah di dalam Surat Al-Ahzab (33:72)
“Sesungguhnya Kami telah mengemukakan amanat kepada langit, bumi dan gunung-gunung, maka semuanya enggan untuk memikul amanat itu dan mereka khawatir akan mengkhianatinya, dan dipikullah amanat itu oleh manusia. Sesungguhnya manusia itu amat lalim dan amat bodoh” .
 Surat Al-Anfaal (8:25)
“Dan peliharalah dirimu daripada siksaan yang tidak khusus menimpa orang-orang yang lalim saja di antara kamu. Dan ketahuilah bahwa Allah amat keras siksaan-Nya. “… bahwa bencana akan mengenai tidak hanya pada orang-orang yang salah atau yang memang bertanggung jawab, tapi juga mengenai pada orang-orang yang tidak bersalah.
Sudahkah lepas tanggungjawab kita sebagai khalifah???!!!!
Renung2kan sahabat... Moga-moga kita mampu menjadi khalifah Allah di muka bumi ini. Kerna sudah tentu kita akan dipersoalkan kelak... 
' Selama kamu hidup, apakah sumbanganmu terhadap Agama Islam?'
Renung2kanlah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...