Sunday, 5 August 2012

Apabila Manusia Kembali Menyembah Berhala





Salam.. Sedarkah kita, semakin moden dunia sekarang, semakin banyak di antara kita yang menyembah berhala?? Berhala yang aku maksudkan bukanlah seperti berhala yang diperbuat dari patung, batu atau sebagainya.. tetapi inilah berhala moden dunia masa kini!! Secara sedar atau tak, sebenarnya kita sudah tergolong di dalam golongan ini... Allah berfirman:


“…Dan telah datang kepada mereka rasul-rasul mereka dengan membawa bukti yang nyata. Maka
Allah sekali-kali tidak berlaku zalim kepada mereka. Akan tetapi, merekalah yang berlaku zalim kepada diri mereka sendiri.” (QS. Al-Rum 30:9)
sabda Rasulullah berikut :
“Akan datang suatu zaman atas manusia. Perut-perut mereka menjadi Tuhan-tuhan mereka
Perempuan-perempuan mereka menjadi kiblat mereka. Dinar-dinar mereka menjadi agama mereka. Kehormatan mereka tergeletak pada kekayaan mereka.
Waktu itu, tidak tersisa iman sedikit pun kecuali namanya saja. Tidak tersisa Islam sedikit pun kecuali ritual-ritualnya saja.
Tidak tersisa Al-Quran sedikit pun kecuali pelajarannya saja. Masjid-masjid mereka makmur dan damai, akan tetapi hati mereka kosong dari petunjuk. Ulama-ulama mereka menjadi makhluk Allah yang paling buruk di permukaan bumi. Kalau
terjadi zaman seperti itu, Allah akan menyiksa mereka dan menimpakan kepada mereka berbagai bencana :
Kekejaman para penguasa, kekeringan masa, dan kekejaman para pejabat serta pengambil keputusan.”
Maka takjublah para sahabat mendengar pembicaraan Nabi. Mereka bertanya, “Wahai Rasul Allah, apakah mereka ini menyembah berhala ?”
Nabi menjawab, “Ya ! Bagi mereka, setiap serpihan dan kepingan uang menjadi berhala.”


 Nauzubillahiminzalik...
 -antara contoh-contoh golongan tersebut..


1- Kita berusaha menjaga hati kekasih kita, tapi kita tidak mampu menjaga hubungan dengan Allah


2- Berusaha bekerja awal pagi kerana takut terlewat dimarahi oleh bos atau majikan- majikan, tetapi sembahyang tidak pula di awal waktunya. Ada pula yang tidak sembahyang langsung.


3- Menutup mulut atas kesalahan majikan-majikan kerana takut dibuang kerja, tertutup periuk nasinya, walaupun kesalahan majikannya jelas melanggar hukum-hakam islam..


4- Sanggup berjaga lewat pagi, kunci jam awal pagi untuk menonton perlawanan bola sepak, tetapi tidak sanggup untuk berqiamullail..


5- Dengan bangga mengisytiharkan artis, pemain bola terkenal, sebagai  idolanya sehinggakan tahu maklumat peribadi pujaanya, sedangkan tidak pernah mengingati nabi


6- Mencari keredhaan atau perasaan puas hati orang sekelilingnya, tetapi tidak sanggup mencari keredhaan Tuhannya..


7- Sanggup bertapa di gua-gua, menggunakan pelaris, dan sebagainya untuk kepentingan tertentu, tetapi tidak sanggup beramal mengikut Al-quran dan Sunnah...


8- Sanggup bekerja -keras untuk rezeki dunia, sehinggakan tiada masa untuk Tuhannya


9- Boleh menghabiskan masa yang lama untuk sesuatu yang melalaikan, tetapi tidak untuk mengingati tuhannya.


10- Berang ataupun marah apabila dikutuk kaum kerabat dan keluarganya, tetapi mampu berdiam ketika dikutuk agama, nabi, dan tuhannya..


- Banyak lagi sahabat-sahabat contoh-contoh berhala moden masa kini, mudah-mudahan kita tidak tergolong di dalam kelompok ini... wallahua'lam....

4 comments:

Anonymous said...

thumbs up 4 this artikel.. muhajadah wa mujadalah 4 Allah sake.

Admin said...

thankz..

Mss Ieza said...

subahanllah, semoga tidak tergolong dlm golongan ini.

Admin said...

Amin...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...